Polsko-Niemiecka wymiana młodzieży

12.10.2017

Masz zdjęcia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

#szkoła   #wymiana   #uczeń   #chodzież

Wymiana młodzieży pomiędzy szkołami Berufskolleg für Technik Ahaus i Zespołem Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Chodzieży odbywa się każdego roku począwszy od 2002 roku i jest możliwa dzięki finansowemu wsparciu programu przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży oraz pana Reinholda Lawerino z okręgu administracyjnego w Münster. Tegoroczne spotkanie odbyło się w Szklarskiej Porębie w dniach 25-29 września 2017. Jej organizatorem po stronie niemieckiej była pani Rita Kemper, a po stronie polskiej pan Maciej Jęsiek, którzy pełnili również funkcję opiekunów razem z panem Jochen Jocher, panią Anną Kulak i panem Łukaszem Muchą.

Pierwszego dnia (w poniedziałek) dotarliśmy na miejsce około godziny 13, udaliśmy się do naszego ośrodka wypoczynkowego, gdzie czekaliśmy na grupę niemiecką. Z racji tego, ze dojechali zmęczeni i o dość późnej godzinie, nie urządziliśmy żadnego wieczorku zapoznawczego, jedynie przywitaliśmy się z nimi. Jednak to, że znaliśmy tych uczniów przez wymianę uczniowską w Lipsku wiele nam ułatwiło, gdyż od razu znaleźliśmy nić porozumienia i urządziliśmy sobie wieczorne pogawędki.

Następnego dnia (wtorek) miejscowy przewodnik zapewnił nam dosyć wyczerpującą wędrówkę po górach, mianowicie do Śnieżnych Kotłów przez Szrenicę. Byliśmy podekscytowani myślą zobaczenia tak pięknych widoków, ponieważ znajdowaliśmy się około 1400 m n.p.m. Niestety pogoda trochę nam zepsuła plany, ale pomimo tego widoki po drodze były równie piękne. Również we wtorek udaliśmy się do Jeleniej Góry, a po powrocie i po kolacji odbył się wieczorek zapoznawczy połączony z grami i zabawami w języku angielskim.

W środę zwiedziliśmy Hutę Szkła Kryształowego „Julia”, skąd jak się dowiedzieliśmy wyroby eksportowane są do wielu państw i gdzie składane są przeróżne zamówienia. Przykładowo zastawy stołowe na ślub księcia Williama i Kate albo puchar zamówiony przez Justynę Kowalczyk za wygraną Cross Country World Cup. Następnym punktem naszej wycieczki był wyjazd do Karpacza gdzie spacerowaliśmy po górach, dotarliśmy do punktu widokowego, z którego widać było szczyt który zdobyliśmy poprzedniego dnia. Zwiedziliśmy także samo miasto Karpacz. Po powrocie do ośrodka również miały miejsce gry i zabawy językowe.

Następnego dnia (czwartek) zwiedziliśmy Pałac w Morawie i mieliśmy przyjemność porozmawiać z Panią Melittą Sallai (z d. Melitta Wietersheim-Kramsta), założycielką Fundacji im. Świętej Jadwigi. Pani Melitta opowiedziała nam swoją historię (podczas wojny) oraz historię pałacu. Szczególne zainteresowanie wykazała grupa niemiecka, ponieważ Pani Melitta jest Niemką. Wracając do ośrodka wstąpiliśmy do galerii w Jeleniej Górze. Natomiast wieczorem po grach i zabawach językowych, mogliśmy urządzić sobie wieczorek taneczny co było bardzo dobrym pomysłem, ponieważ wszyscy się wyluzowali, a podczas tańca nie trzeba rozmawiać, więc nikt się nie stresował („just dance”). Był to nasz ostatni wspólny wieczór, więc gdy nadszedł czas wyłączenia muzyki staraliśmy się rozmawiać jak długo tylko mogliśmy i o czym mogliśmy.

W piątek o 9 rano pożegnaliśmy uczniów i nauczycieli grupy niemieckiej, poszliśmy się spakować, ponieważ około 13 ruszał nasz pociąg. Przed dotarciem na stację PKP wybraliśmy się na ostatnią wycieczkę/spacerek po Szklarskiej Porębie i po zakupy na drogę, ponieważ czekała nas dziewięciogodzinna podróż. Do Chodzieży dotarliśmy około godziny 22.

W podsumowaniu można powiedzieć, że wycieczki szkolne mogą być naprawdę ciekawe. Myślę, że tegoroczną wymianę można zaliczyć do udanych, ponieważ zwiedziliśmy naprawdę piękne miejsca i zintegrowaliśmy się z grupą niemiecką na piątkę z plusem.

Następne spotkanie planowane jest w marcu 2018 w Niemczech w Ahaus i będzie połączone z wspólnym wyjazdem do Hanoweru. Polecamy również zajrzeć na stronę internetową szkoły partnerskiej Berufskolleg für Technik Ahaus.

Klaudia Młynarczyk

Maciej Jęsiek

To może Cię także zainteresować:
To nie był jego szczęśliwy dzień
Uczyli się kodowania
Dzielnicowy bliżej nas

Poglądy przedstawione w niniejszym materiale są wyłącznie poglądami Autora. Materiał został opublikowany przez Autora - zachowana pisownia oryginalna tekstu. Szczegółowe informacje znajdziesz w Regulaminie. Jeśli uważasz, że niniejsza publikacja jest jego naruszeniem lub narusza ona obowiązujące przepisy prosimy o zgłoszenie tego faktu TUTAJ.